mgr Maria Borlik nauczyciel wychowania przedszkolnego Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Zarzeczu
Temat : Nasz wieś – wprowadzenie literki "y"
Cele:
- Utrwalanie wiadomości o budownictwie dawniej i dziś
- Praca architekta i budowniczych
- Kształtowanie umiejętności zamykania myśli w granicach zdania
- Wdrażanie do prowadzenia komunikatywnej rozmowy na wskazany temat
- Utrwalanie poznanych kształtów: koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt oraz znaków matematycznych : "=", ">", "< oraz poznanych liter
- Budzenie przywiązania do domu rodzinnego, szacunku dla rodziców
Środki dydaktyczne:
- Makieta wsi (wykonana przez dzieci), flet, litery : a, o, i, e, u, , t, d ,m, y – małe i duże, karteczki dla każdego dziecka z wyrazem lub zdaniem
Przebieg zajęć
- Przywitanie gości
- Rozmowa z dziećmi na temat: Jak wyglądały domy dawniej , a jak wyglądają dziś
- Ludzie pierwotni
- Jaskinie
- Szałasy wyplatane z trawy
- Schrony wykopane w ziemi
- Domy z gałęzi zawieszane na drzewach
- Indianie amerykańscy –
- namioty stożkowe, tipi – drewniane słupki pokryte skórami – wigwamy
- Lepianki z gliny lub mułu ze strzechami z trawy lub liści
- W Chinach – ściany bambusowej plecionki, niektóre domy umieszczone były na statkach
- W Afryce używano kamienia do budowy ścian – dach płaski
- W Egipcie (łaźnie) –wokół atrium czyli głównej Sali
- W Polsce do XIII wieku domy drewniane, później murowane i kilkupiętrowe kamienice, pałace
- Wypowiedzi dzieci na następujące tematy
- Kto zajmuje się projektowaniem domów, a kto je buduje?
- Z jakich głównych części składa się każdy dom ( fundament, ściany dach)
- Z jakich materiałów buduje się teraz domy i jak się one nazywają (jednorodzinne, bloki, wieżowce, drapacze chmur)
- Czy dom rodzinny to tylko budowla
- Zabawa "Zaklinacze i węże"
- Wyszukiwanie kształtów: koła, kwadraty, trójkąty, prostokąty, w wykonanych przez dzieci domkach i innych elementach makiety ( znaki drogowe, drzewka, pasy na jezdni)
- Porównywanie, po której stronie ulicy jest więcej domków, a po której mniej itp.
- Wprowadzenie litery "y" na podstawie wyrazu "domy"
- Analiza i synteza słuchowa wyrazu "domy"
- Pokaz liter "y" drukowanej i pisanej
- Ułożenie podpisu" To domy" ( przypomnienie jaką litera rozpoczynamy opisać zdanie)
- Zabawa ruchowa "Samogłoski"
- Odczytywanie przez dzieci napisów na kartkach do rysowania. Indywidualizacja zadania w zależności od umiejętności i możliwości dzieci
- Zakończenie zajęć
Opracowała i przeprowadziła mgr Maria Borlik |